در گذشته تصور مي شد شكلات براي سلامت انسان ضرر دارد، اما گزارشات و تحقيقات اخير نشان مي دهد شكلات نه تنها براي سلامت بد نيست، بلكه در مواردي براي بيماري هاي قلبي و ديگر بيمراي ها هم مفيد است. البته در مصرف شكلات بايد اعتدال را رعايت كرد؛ زيرا مصرف بيش از اندازه شكلات نيز مي تواند مشكل ساز باشد.
شكلات حاوي يبش از 300 نوع ماده شيميايي مانند فلاونوئيدها، فلاوانول، كاتشين، منيزيم، آهن، موادمحرك دهنده عصبي (تئوبرومين و كافئين)، كلسيم، ريبوفلاوين، تيامين و ويتامين است.
همچنين در اثر خوردن شكلات، هورموني به نام آندورفين در بدن آزاد مي شود كه احساس شادي را در مصرف كننده به دنبال دارد.
كاكائو داراي مواد چربي و پركالري است و اگر بعد از غذا به خصوص مواد غذايي سنگين و پرچرب مصرف شود، دستگاه هاضمه را به زحمت مي اندازد. دانه كاكائو داراي 50 درصد چربي است.
كره كاكائو سفت، رنگ آن سفيد مايل به زرد، برق و با بوي شكلاتي است.
كاكائو داراي دو درصد نئوبرومين و كافئين است كه مصرف آن براي تقويت اعصاب كساني كه كارهاي فكري مي كنند، مفيد است.
گرچه بسياري از مردم بدون توجه به خواص كاكائو و فقط به علت طعم مطبوعش آن را مصرف مي كنند، اما اعتقاد به خواص دارويي كاكائو از ديرباز رايج بوده است.
براساس تحقيقات جديد مشخص شده كاكائو حاوي فلاونوئيدهاست (مقدار فلاونوئيدها به نوع دانه هاي كاكائو و فرآيند شكلات سازي بستگي دارد و در انواع شكلات متفاوت است). اين تركيبات كه منشاء گياهي دارند، حاوي آنتي اكسيدان ها هستند.
آنتي اكسيدان ها تاثير عمده اي در كاهش فشار خون و تسهيل گردش خون دارند. مواد آنتي اكسيدان، موادي هستند كه با از بين بردن راديكال هاي آزاد موجود در خون قادرند از بروز انواع سرطان ها و نيز بيماري هاي قلبي و عروقي و تصلب شرايين جلوگيري كنند.

• بسته بندي
شكلات بايد در بسته هاي تميز، صاف و بدون بو قرر داده شود كه جنس آن ممكن است از قلع، پلاستيك به جزء P.V.C، كاغذ مومي، كاغذ آلومينيومي و يا سلولزي به نحوي كه از نفوذ به داخل محصول جلوگيري شود انتخاب شود.
بعضي از واحدهاي بسته بندي شده شكلات بايد در جعبه هاي مقوايي و يا كارتن هاي تميز و عاري از بو به دقت بسته بندي شوند تا رطوبت و گرد و خاك به داخل آن نفوذ نكند و در مورد استفاده از مواد بسته بندي چاپي، سطح چاپ نشده در تماس با فرآورده نباشد.
استفاده از P.V.C براي بسته بندي مجاز نمي باشد. عرضه تعدادي از واحدهاي شكلات در بسته بندي هاي ثانوي مقوايي، پلاستيكي، شيشه اي و قوطي فلزي به شرط دارابودن بسته بندي اوليه ممكن است.